CBD olie voor migraine en (cluster) hoofdpijn: voordelen en mogelijke risico’s

CBD olie voor migraine en (cluster) hoofdpijn: voordelen en mogelijke risico's

Over CBD voor migraine wordt steeds vaker gesproken. De verbinding, soms medische marihuana genoemd, is populair vanwege de effectiviteit bij het voorkomen en behandelen van slopende hoofdpijn. Maar hoe werkt het? Meer uitleg over het gebruik van CBD bij de behandeling van migraine.

Migraine

Migraine vormt een intense pijn die pulseert of klopt naar een bepaald punt in het hoofd. De pijn kan verlammend zijn. Symptomen van een migraine kunnen misselijkheid, gevoeligheid voor licht en geluid zijn, evenals braken. Volgens de Migraine Research Foundation behoort migraine tot de op twee na meest voorkomende ziekte wereldwijd. Migraines treft ongeveer 12 procent van de bevolking en ze komen drie keer vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Verschillende triggers kunnen migraine veroorzaken, waaronder:

De triggers verschillen nogal van persoon tot persoon, evenals de symptomen. Sommige van de chronische migraine-patiënten kunnen voorspellen wanneer de kloppende pijn zal optreden omdat ze eerst een aura zien. Dit varieert echter ook tussen verschillende mensen. Voor sommigen kan de aura verschijnen als zigzaglijnen, tijdelijk verlies van gezichtsvermogen en flitsende lichten. Andere mensen zullen korte auditieve hallucinaties of oorpijn hebben voor of na het begin van de migraine.

Migraine-aanvallen gaan meestal verder dan typische hoofdpijn en kunnen 4 tot 72 uur duren. Ook alledaagse activiteiten zoals in de buurt van lawaai zijn of beweging kunnen uw symptomen versterken. Pijnstillers kunnen helpen om de symptomen tijdelijk te verlichten, maar kunnen bijwerkingen hebben zoals braken. Het gaat om die symptomen en bestaande behandelingen die cannabidiol veelbelovend toont.

CBD olie en migraine

Voordat cannabis illegaal werd, gebruikten mensen het vroeger om hoofdpijn te behandelen. CBD kan worden gebruikt om migraine en hoofdpijn te behandelen vanwege de invloed ervan op het endocannabinoïde systeem (ECS) van het lichaam.

Het ECS is een regulerend systeem dat bepaalde gevoelens zoals pijn en eetlust onder controle houdt. Het systeem produceert cannabinoïden. Het lichaam heeft ook cannabinoïde receptoren die een interactie aangaan met verbindingen zoals CBD.

Onderzoek heeft aangetoond dat wanneer iemand migraine heeft, de niveaus van anandamide onder het gemiddelde zijn. De niveaus van anandamide hebben geleid tot theorieën dat migraine het gevolg is van tekortkomingen in het ECS. Een studie uitgevoerd door Dr. Ethan Russo concludeert dat natuurlijke endocannabinoïden een verscheidenheid aan gezondheidsproblemen kunnen behandelen, zoals fibromyalgie en chronische migraine.

Voordelen van het gebruik van CBD olie voor migraine

Onderzoek naar het gebruik van CBD voor migraine bevindt zich nog in een vroeg stadium vanwege de voorschriften en beperkingen op de legalisering van cannabis. Sommige laboratoria hebben echter studies uitgevoerd die suggereren dat CBD kan helpen bij het verlichten van alle vormen van chronische pijn, inclusief migraine en cluster hoofdpijn.

Chronische migraine en pijnverlichting

In 2017 presenteerden onderzoekers van het 3e congres van de Europese Academie voor neurologie hun onderzoek naar het gebruik van cannabis voor migraine. In de eerste fase van hun onderzoek ontvingen 48 patiënten met chronische migraine een mengsel van twee verbindingen. De eerste verbinding bevatte 19% THC terwijl de andere 9% CBD en geen THC had. De onderzoekers hebben de verbindingen oraal toegediend. Doses lager dan 100 mg hadden geen effect, maar bij 200 mg verminderden de doses de pijn met 55%.

De tweede fase van het onderzoek keek naar mensen met clusterhoofdpijn of migraine. Het betrof 79 mensen die dagelijkse doses van 200 mg THC-CBD-regeling ontvingen die in de eerste fase werden gebruikt. Amitriptyline, een tricyclisch antidepressivum, was een alternatieve dosering en werd toegediend in 25 mg. Deze behandeling duurde drie maanden en met een follow-up een maand later.

De combinatie van THC-CBD verminderde migraine-aanvallen met maximaal 40,4%, terwijl amitriptyline met 40,1% verminderde. De cannabinoïde-combinatie verminderde ook de pijnintensiteit met maximaal 43,5%. De meeste deelnemers met clusterhoofdpijn realiseerden zich slechts een lichte afname van de frequentie en ernst, maar sommigen zagen hun pijn met 43,5% verminderen. Deelnemers die sinds hun kindertijd migraine hadden, waren de enige die een daling van de pijnintensiteit ervoeren.

Alternatief voor opioïden voor chronische pijnbehandeling

Onderzoek wijst ook uit dat CBD- en CBD-THC-cannabissoorten nuttig kunnen zijn bij het behandelen van patiënten die chronische pijn lijden en die een vervanging willen voor opioïdebehandelingen. Een studie gepubliceerd in The Journal of Headache and Pain in 2018 vond een verband tussen het gebruik van CBD voor hoofdpijnverlichting en het verminderde gebruik van opioïden.

Legaliteit: is CBD legaal?

Vanwege de psychoactieve componenten van traditionele marihuana blijft cannabis in sommige delen van de VS en in andere landen illegaal. Op federaal niveau in Amerika werd CBD afkomstig van hennep legaal onder de Agriculture Improvement Act 2018. CBD afgeleid van cannabis wordt nog steeds gecategoriseerd als een gereguleerde stof.

Een toenemend aantal staten hebben gestemd om het gebruik van CBD voor medicinale doeleinden goed te keuren. Andere staten hebben het gelegaliseerd voor zowel recreatief als medicinaal gebruik. Van hennep afgeleide CBD bestaat in een nog grijzer gebied, dus je moet de plaatselijke voorschriften raadplegen om de wettigheid in iedere staat en land ervan te bepalen.

Hoe CBD olie te gebruiken voor migraine?

CBD olie kun je oraal nemen, onder de tong druppelen, vapen met een vaporizer of op de huid als topical gebruiken.

Vapen kan meer bijwerkingen veroorzaken dan oraal innemen. Daarom kunnen beginners beter misschien beginnen met het innemen van CBD. Zo kun je:

• Eet of drink producten met CBD-infusie
  • CBD capsules nemen
  • Een paar druppels CBD onder je tong doen

Vapen is de meest effectieve methode voor ernstige migraine. Bovendien levert het inhalatieproces de stof sneller in je hersenen. Er is echter geen standaardmethode of -dosis voor het nemen van CBD-olie. Je moet eigenlijk altijd beginnen met een lage dosering en bij vragen of aanvullende gewenste informatie altijd jouw huisarts raadplegen.

Potentiële risico’s: zijn er bijwerkingen van CBD-olie?

De bijwerkingen van CBD zijn minimaal bevonden. Je kunt hierbij denken aan vermoeidheid, slaperigheid, maagklachten of veranderingen in gewicht en/of eetlust. Testen uitgevoerd op muizen hebben ook toxiciteit in de lever aangetoond.

De risico’s van cannabidiol zijn afhankelijk van de manier waarop het wordt geconsumeerd. Vapen kan bijvoorbeeld longirritatie veroorzaken, wat kan leiden tot hoesten, piepende ademhaling en ademhalingsmoeilijkheden. Het zou het beste zijn als je ook opzoekt of CBD kan interageren met voorgeschreven medicijnen, zoals antidepressiva, antibiotica en bloedverdunners.

Conclusie

CBD voor migraine en pijnverlichting biedt veelbelovend potentieel, maar meer onderzoek is nog nodig. Raadpleeg je arts als je migraine ervaart en CBD wilt proberen. Jouw arts zal je toestand onderzoeken en dienovereenkomstig adviseren.

Bronnen o.a. Health US News (EN), MedicalNewsToday (EN), Reddit (EN), WeedNews (EN)