CBD is een nieuw wapen in de strijd tegen de ziekte van Alzheimer

2022-10-17-CBD is een nieuw wapen in de strijd tegen de ziekte van Alzheimer

CBD lijkt veel potentieel te hebben om de ziekte van Alzheimer te behandelen. Dit is in ieder geval wat alle preklinische gegevens (in vitro en in vivo dierstudies) die momenteel beschikbaar zijn over de behandeling van de ziekte van Alzheimer (AD) met CBD suggereren.

CBD kan inderdaad inwerken op verschillende van de belangrijkste mechanismen die aan de ziekte ten grondslag liggen en heeft daarom het potentieel om de progressie van de ziekte te vertragen, zo niet om te keren, iets dat geen enkele andere behandeling heeft kunnen bereiken.

CBD tegen Alzheimer’s disease

AD is een chronische degeneratieve hersenziekte en is de meest voorkomende oorzaak van dementie (ongeveer 50% tot 75%) bij ouderen. Momenteel lijden naar schatting 50 miljoen mensen wereldwijd aan dementie die verenigbaar is met AD, een cijfer dat naar verwachting in Europa zal verdubbelen en wereldwijd zal verdrievoudigen tegen 2050. Deze ziekte veroorzaakt een langzame degeneratie van neuronen, wat leidt tot stoornissen van recent geheugen, executieve functies (projecteren, organiseren, plannen) en oriëntatie in tijd en ruimte. De patiënt verliest geleidelijk aan cognitieve vermogens en autonomie.

AD wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van twee hoofdverschijnselen. Enerzijds de vorming van zogenaamde “β-amyloïde” eiwitplaques, die zich ophopen, samendrukken en uiteindelijk de neuronen vernietigen. En aan de andere kant de rol van een ander eiwit dat “tau” wordt genoemd en dat normaal gesproken aanwezig is in de structuur van neuronen. Dat veranderd echter tijdens de ziekte. Er zullen eiwitkluwen ontstaan die neuronen vervormen en uiteindelijk doden.

Gedurende vele decennia werden deze twee hoofdverschijnselen beschouwd als de oorsprong van de ziekte. In de afgelopen jaren heeft een groot aantal studies deze hypothese echter in twijfel getrokken, ten gunste van andere mechanismen zoals oxidatieve stress en neuro-inflammatie.

Het is ook interessant om op te merken dat oxidatieve stress een pathologisch mechanisme is dat al aanwezig is bij veel ziekten (kanker, neurodegeneratieve, auto-immuunziekten). Bovendien is het de belangrijkste oorzaak van vroegtijdige veroudering. Het wordt gedefinieerd als het resultaat van een disbalans tussen de productie van oxiderende moleculen en onze antioxidante afweer die tot celbeschadiging leidt. Het is een van de gevolgen van onze huidige manier van leven (vervuiling, roken, slechte voeding, enz.).

Neuro-ontsteking is het gevolg van een systemische ontsteking van ons lichaam (laaggradig), die zich naar onze hersenen zal verspreiden en neuronale schade zal veroorzaken. Deze ontsteking wordt onder meer veroorzaakt door ons dieet, maar ook door aandoeningen zoals obesitas of diabetes type II.

CBD en het endocannabinoïde systeem (ES)

Op basis van de nieuwe ontdekkingen die zijn gedaan over de oorsprong van AD, hebben veel onderzoeken zich gericht op cannabidiol (CBD), met name vanwege zijn antioxiderende, ontstekingsremmende en neuroprotectieve eigenschappen.
CBD is een van de vele cannabinoïden die worden aangetroffen in de cannabis sativa-plant. Het heeft praktisch geen psychoactief effect en veroorzaakt geen schadelijke effecten op de gezondheid of afhankelijkheid, in tegenstelling tot Delta-9-Tetrahydrocannabinol (THC) dat ook aanwezig is in de cannabisplant en veel wordt gebruikt als recreatieve drug.

De werking van CBD is grotendeels gebaseerd op de werking van het endocannabinoïdesysteem, bestaande uit een reeks receptoren die specifiek zijn voor de stoffen (endocannabinoïden) die normaal door het lichaam worden geproduceerd en die verantwoordelijk zijn voor het reguleren van de balans van een groot aantal fysiologische functies van het lichaam (slaap, stress, pijn, immuunsysteem).

Effecten van CBD

CBD kan direct en indirect werken op de oxidatieve balans door het niveau en de activiteit van oxidanten en antioxidanten te wijzigen, waardoor de resulterende oxidatieve stress wordt verminderd. Ander onderzoek heeft aangetoond dat CBD, door zijn ontstekingsremmende kracht, neuro-inflammatie kan verminderen en cognitieve en geheugenfuncties kan verbeteren. Ten slotte zou CBD de afzettingen van amyloïde plaques en de klonten van veranderde tau-eiwitten verminderen, waardoor de degeneratie van neuronen wordt verminderd. Binnenkort zouden klinische proeven moeten beginnen met vrijwilligers die aan AD lijden, om de impact van CBD op de evolutie van de ziekte en op de klinische toestand van patiënten te evalueren.

Bron: portugalresident.com (EN)