Kan Propolis helpen in de strijd tegen het coronavirus (COVID-19)?

Kan Propolis helpen in de strijd tegen het coronavirus (COVID-19)?

Dit artikel is puur en alleen voor informatieve doeleinden. De huidige uitbraak van het coronavirus is een voortdurende gebeurtenis en bepaalde details kunnen veranderen naarmate nieuwe informatie aan het licht komt. Er zijn momenteel geen effectieve of door de FDA goedgekeurde producten beschikbaar voor de behandeling van dit nieuwe coronavirus (ook bekend als SARS-CoV-2 of 2019-nCoV), hoewel er nog steeds onderzoek gaande is.

Er zijn weinig of geen onderzoeken naar de effectiviteit van apitherapieproducten op COVID. Er zijn veel onderzoeksartikelen over het gebruik van sommige apitherapieproducten voor andere virussen. We weten dat de eiwitten en vetten van virussen door hitte kunnen worden vernietigd. We weten dat de vrije radicalen in de geïnfecteerde cellen kunnen worden geblokkeerd door het gebruik van antioxidanten.

Een van de beste apitherapieproducten voor gebruik tegen virussen is bijenpropolis. Propolis zou antibacteriële, antivirale, schimmelwerende en ontstekingsremmende eigenschappen hebben. Maar wetenschappelijk onderzoek naar propolis is helaas nog wel beperkt.

Wat is propolis?

Propolis is algemeen bekend als de “bijenlijm”, wat een generieke naam is die verwijst naar de harsachtige stof die door de bijen is verzameld uit verschillende soorten planten.

Het woord “propolis” is afgeleid van het Grieks en betekent verdediging voor “pro” en stad of gemeenschap voor “polis. Imkers verzamelen de bijenpropolis. Het kan worden gegeten, of beter nog, het kan in alcohol of water worden gedruppeld.

In 1990 verscheen in het Journal Micobiologics een artikel: Effecten van propolis flavonoïden op infectiviteit en replicaties van virussen. Er zijn studies gepubliceerd over de effecten van propolis tegen virussen zoals corona, herpes en andere virussen. In Duitsland is in 2018 een studie gepubliceerd naar het effect van propolis tegen het herpesvirus. In de studie werd gekeken naar de effectiviteit van propolis op herpes in vergelijking met conventionele behandeling van aciclovir.

Er zijn gepubliceerde onderzoeken. Veel van de apitherapieproducten worden naast propolis gebruikt voor de behandeling van virussen. Sommige zijn honing, koninginnengelei en zelfs bijengif.

Anti-infectie potentieel

Over het algemeen vertoont propolis een antimicrobieel potentieel in reageerbuizen, dieren en tijdens enkele menselijke proeven. Er zijn op dit moment geen celgebaseerde onderzoeken naar het nieuwe coronavirus.

We weten niet echt de impact op het nemen van propolis voor infecties, vooral COVID-19, maar het lijkt een over het algemeen een zeer gezond immuunondersteunend supplement.

Ademhalingsvirussen

In een oud klinisch onderzoek met 50 mensen met verkoudheid veroorzaakt door rhinovirus, versnelde propolis het herstel.

Een kruidenpreparaat met propolis, echinacea en vitamine C verminderde de incidentie en duur van luchtweginfecties in een proef met 430 kinderen.

Een propolis-extract (NIVCRISOL) verminderde het aantal gevallen met chronische symptomen en de aanwezigheid van ziekteverwekkers in de bovenste luchtwegen in een klinische proef bij kinderen met rhinofaryngitis.

Een propolis-zalf was werkzamer dan zowel de placebo als een antiviraal geneesmiddel (aciclovir) bij het genezen van de laesies in een klinische proef bij 90 mensen met genitale herpes. Evenzo was een lippenstift met propolis werkzamer dan aciclovir in een klinische proef bij bijna 200 mensen met koortsblaasjes. Propolis was ook effectief tegen beide soorten herpes bij muizen.

Bij muizen die waren geïnfecteerd met influenza A (H0N1 en H1N1), verminderde propolis-extract de virusopbrengsten en het sterftecijfer.

Bij muizen met respiratoire syncytiële virusinfectie verzwakte Braziliaanse propolis de verergering van de symptomen veroorzaakt door een chemische stof (tetrabromobisfenol A). Propolis verlaagde virustiters, CD8 + -celtellingen in de longen en de productie van de cytokines IFN-γ, TNF-α en IL-6.

De fenolische verbinding cafeïnezuur fenethylester verminderde longontsteking en schade veroorzaakt door bacterieel lipopolysaccharide (LPS) bij muizen.

De combinatie van propolis flavon en epimediumpolysaccharide verhoogde het genezingspercentage en verminderde het sterftecijfer bij kippen met de ziekte van Newcastle.

Antivirale activiteit

In een oude celgebaseerde studie remden de propolis flavonoïden chrysine en kaempferol twee coronavirussen: humaan OC43 en CDCV van runderen.

Propolis-extract was actief tegen de virussen die in reageerbuizen de volgende ziekte veroorzaken:

• Orale en genitale herpes
  • Waterpokken
  • Griep
  • AIDS
  • Polio
  • Ziekte van Newcastle

In reageerbuizen hadden propolis en zijn actieve componenten antibacteriële werking tegen sommige micro-organismen die luchtweginfecties veroorzaken (zoals Streptococcus pneumoniae, Haemophilus influenzae, Haemophilus parainfluenzae, Moraxella catarrhalis en Streptococcus pyogenes).

Algemene immuniteit

Propolis en zijn actieve bestanddelen stimuleerden ook het immuunsysteem bij dieren die gevaccineerd waren tegen de volgende virussen:

• Runderherpesvirus type 5
  • Varkens parvovirus
  • Zuidelijk herpesvirus type 1
  • Ziekte van Newcastle

Herpes

Propolis was ook effectief tegen beide soorten herpes bij muizen.

Astma

Astma is een risicofactor voor complicaties bij COVID-19, dus in theorie kan het verbeteren van astma je risico op complicaties verminderen als je COVID-19 krijgt.

In een kleine proef met 24 astmatische patiënten vertoonden degenen die propolis kregen een vermindering van de incidentie en ernst van nachtelijke aanvallen en een verbetering van de longfunctie. Propolis verlaagde het niveau van pro-inflammatoire cytokines (TNF-alfa, ICAM-1, IL-6 en IL-8) en boodschappers (prostaglandines E2 en F en leukotriene D4), terwijl het ontstekingsremmende cytokine IL-10 [ 32].

Overactivering van mestcellen en afgifte van histamine is de belangrijkste oorzaak van allergische reacties, waaronder seizoensgebonden allergieën, astma en eczeem. In muizenstudies blokkeerden de fenolische verbindingen quercetine, pinocembrin en cafeïnezuurfenethylester in propolis de afgifte van histamine, ROS en cytokine en verlichtten ze astmatische symptomen.

Bronnen o.a. FratelloneMedical (EN), SelfHacked (EN), UnbelievableHealth (EN)