De toekomst van “topical CBD”: het op de huid en plaatselijk gebruiken van cannabidiol

De toekomst van "topical CBD": het op de huid en plaatselijk gebruiken van cannabidiol

De meeste mensen nemen hun CBD in. Dit betekent thee, koffie of water met CBD drinken. Of het genieten van zoete lekkernijen zoals gummies, capsules innemen of CBD-olie onder de tong druppelen.

Steeds meer mensen richten echter hun aandacht op het plaatselijk op de huid gebruiken (zoals smeren) van de zogenaamde “topical” CBD.

Er zijn twee belangrijke redenen waarom mensen overstappen op het gebruik van topicals. De eerste reden is dat de bekendheid met de voordelen van topical CBD met bijvoorbeeld cremes toeneemt, en de tweede is dat de nieuwe wettelijke vereisten, die een verschuiving van de CBD-consumptie zullen dwingen, de topical CBD’s naar de voorgrond zullen schuiven.

Met de aanstaande Novel Food-regelgeving in gedachten bieden de CBD skincare producten zoals allerlei oliën aan CBD-producenten en bedrijven een haalbare mogelijkheid om CBD te blijven verkopen en een nieuw soort doelgroep te bereiken.

Omdat de CBD eerder wordt gebruikt als een plaatselijke olie dan voor inname, is het geen voedsel. En daarom dus niet onderworpen aan de Novel Food Regulations.

Een ander groot voordeel is dat de topicals CBD kan worden gecombineerd met een reeks andere ingrediënten waarvan is aangetoond dat ze een positieve invloed hebben op bepaalde gezondheidsproblemen en huidaandoeningen. Hierdoor kan deze vorm van CBD medische claims maken die niet gerelateerd zijn aan de CBD-olie zelf, maar aan de rest van de ingrediënten.

Met CBD doordrenkte producten zijn momenteel een nicheproduct en slechts 6% van de consumenten in de EU gebruikt de massageolie, 4% met badproducten en 5% met vochtinbrengende crèmes.

Hoe gebruik je deze CBD topicals plaatselijk op de huid?

Het kan een balsem, crème, lip bevochtiger zijn of een zalf voor gewrichten met CBD erin; een product als deze zal die gezondheids- en welzijnsvoordelen kunnen bieden zonder te worden ingenomen. CBD aanbrengen op de huid betekent dat het de bloedbaan niet zal bereiken, maar het zal in de huid worden opgenomen en daarmee het endocannabinoïdesysteem positief kunnen beïnvloeden.

Wat betekent dit voor pijn? Het betekent dat, in tegenstelling tot veel andere pijnstillers, het gebruik van een dergelijk hoogwaardig CBD product de problemen niet zal maskeren. In plaats daarvan begint het de pijn op te lossen.

Je huid heeft een hoge concentratie cannabinoïde receptoren; deze maken deel uit van het endocannabinoïdesysteem.

Het endocannabinoïdesysteem beheert pijnreceptoren, honger, slaap, immuunsysteem en meer.

Het CBD -topical product wordt op de gewrichten of andere pijngebieden aangebracht en in gemasseerd. Opgemerkt moet worden dat als er essentiële oliën in een dergelijk CBD product zijn gebruikt, deze niet op het gezicht en de ogen mag worden aangebracht.

Voordelen van CBD topicals

Eczeem en psoriasis

Er zijn een aantal topical CBD-producten die zijn ontworpen om te helpen bij huidaandoeningen zoals psoriasis en eczeem. Een studie uitgevoerd in 2019 door Clinical Therapeutics wees uit dat wanneer deelnemers CBD-zalf gedurende een periode van drie maanden gebruikten, er een significante verbetering werd gezien in de symptomen en tekenen van dit soort huidproblemen.

Anti-veroudering

Er is enig bewijs dat het idee ondersteunt dat CBD zalven en cremes kunnen worden gebruikt om de tekenen van veroudering te verminderen, en CBD wordt daarmee steeds vaker in huidverzorgingsproducten opgenomen.

Pijnstilling

Verschillende onderzoeken ondersteunen het idee dat CBD het vermogen heeft om pijn te bestrijden. Van algemene ontsteking tot artritis, meerdere onderzoeken hebben de toepassing van een CBD in een crème, lotion of balsem gekoppeld aan effectief pijnbeheer.

In 2019 bleek uit een rapport van de Arthritis Foundation dat bijna 80% van de patiëntenonderzoeken al CBD gebruikte of overweegt te gebruiken.

Het bleek dat 29% van die respondenten momenteel CBD gebruikte om hun artritissymptomen te beheersen. En onder hen gebruikt 55% CBD op een manier (als topical product) om rechtstreeks op hun pijnlijke gewrichten aan te brengen.

Andere studies hebben aangetoond dat CBD bij toepassing direct op de huid, de pijn kan verlichten die gepaard gaat met aandoeningen zoals multiple sclerose. Naast het kunnen helpen van meer kleine aandoeningen zoals krampen en hoofdpijn. Bijna alle CBD-onderzoeken zijn bij dieren uitgevoerd en er is veel meer onderzoek nodig om alle positieve voordelen van CBD voor het lichaam nog beter te begrijpen.

CBD in combinatie met andere ingrediënten

Natuurlijk, met zaken als CBD en het toepassen op de huid, groeit het assortiment van een verscheidenheid aan producten dagelijks. Dit biedt gebruikers de beste mogelijkheid om producten te kiezen op basis van het resultaat waarnaar ze specifiek op zoek zijn.

Het combineren van CBD met essentiële oliën is bijvoorbeeld misschien wel de meest uitstekende manier om het lichaam te helpen ontspannen. Terwijl CBD in combinatie met vochtrijke oliën weer eczeem kan verzachten.

En het is belangrijk op te merken dat CBD een entourage-effect heeft, dit is een belangrijk onderdeel van de CBD-interactie met het lichaam en het endocannabinoïdesysteem. Profiteren van de gezondheidsvoordelen van de terpenen, flavonoïden en de andere fytochemicaliën zal de impact van CBD-producten verder verbeteren.

Een ontspannende impact kan verder worden versterkt door de terpenen, die in essentiële oliën zitten; dit effect is synergie in CBD-producten.

Oliën als drager en boter met CBD

Het is ongelooflijk cruciaal dat mensen de kracht en de wellnessvoordelen van de juiste drager oliën en boters begrijpen. Of de basis nu een boter of een olie als drager is: het is belangrijk dat de gezondheidsbevorderende eigenschappen van de basis worden aangevuld met de gezondheids- en welzijnseigenschappen van CBD.

De populaire basis voor CBD-zalf, crèmes, mouistizers en meer is als volgt:

• Bijenwas, staat bekend om zijn ontstekingsremmende eigenschappen; het bevordert wondgenezing en kan helpen de huidbarrière te beschermen zonder de poriën te blokkeren.
  • Cacaoboter is rijk aan fytochemicaliën, die samenwerken met de eigen terpenen van CBD. Cacaoboter kan ook helpen de bloedtoevoer naar de huid te verbeteren, dus het verouderingsproces verbetert de soepelheid, toon en textuur van de huid.
  • Jojoba-olie staat bekend als ongelooflijk voedend en hydraterend. Evenals stabiel en niet vet. Het zit ook boordevol oxidanten, heeft antibacteriële wondgenezing en is hypoallergeen. Dit maakt het de perfecte basis voor een CBD crème of zalf.
  • Shea butter bevat een breed scala aan vetzuren en vitamines die veel vocht in de huid brengen. Het biedt een ontstekingsremmend effect dat zou werken met de eigen ontstekingsremmende en genezende voordelen van CBD om de algehele impact te vergroten.

Bronnen o.a. BMMagazine (EN), SpirituallyHealth (EN)