Hoe kan CBD nuttig zijn bij de behandeling van lage rugpijn?

Hoe kan CBD nuttig zijn bij de behandeling van lage rugpijn?

Cannabis wordt al duizenden jaren medicinaal gebruikt bij de behandeling van tal van aandoeningen en kwalen. Zelfs vandaag de dag wordt de plant telkens weer meer erkend vanwege zijn uiteenlopende potentieel in een breed scala aan indicaties en problemen, zo ook voor klachten bij lage rugpijn. Een van de meest voorkomende redenen voor het gebruik van medicinale cannabis in landen binnen een wettelijk kader is pijnbestrijding.

Onderzoek toont aan dat de klachten van lage rugpijn in de eerstelijnszorg varieert tussen 6,8% en 28,4% in landen met een hoog inkomen, waardoor het een aanzienlijk gezondheidsprobleem is. Hoewel de oorzaken van lage-rugpijn kunnen variëren, wordt het algemeen geassocieerd met zowel fysieke als psychologische stressoren, waardoor het moeilijk is om effectieve behandelingsopties vast te stellen.

Huidige behandelingsopties voor lage rugpijn

Vanwege de complexe aard van aandoeningen zoals lage rugpijn, is vaak interdisciplinair optreden nodig. Dit kan het gebruik van geneesmiddelen omvatten, waaronder opioïden en niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID’s), in combinatie met gedragstherapieën/praten. De werkzaamheid van deze behandelingsopties op lange termijn is echter vaak onbetrouwbaar, waardoor onderzoek naar alternatieve behandelingsopties een belangrijk onderzoeksgebied is.

Medicinale cannabis en lage rugpijn

Hoewel medicinale cannabis van hele planten een veelbelovend potentieel heeft voor de behandeling van sommige pijnaandoeningen, betekent de psychoactieve eigenschappen van het product dat het vaak als laatste redmiddel wordt beschouwd, of in veel landen volledig wordt genegeerd.

Aan de andere kant kan cannabidiol (CBD) – de op één na meest voorkomende cannabinoïde geproduceerd door de cannabisplant – een interessant product zijn dankzij het vermogen om via talloze routes met ons lichaam te communiceren en de mate van veiligheid om het te nemen. De Wereldgezondheidsorganisatie beveelt aan dat CBD veilig is en goed wordt verdragen door zowel volwassenen als kinderen.

Een recente wetenschappelijke grondgedachte was bedoeld om te begrijpen op welke wijze deze interacties CBD tot een interessant product kunnen maken voor de behandeling van lage rugpijn.

De bevindingen van deze studie CBD voor behandeling lage rugpijn

Om het potentieel van cannabidiol voor lage rugpijn te begrijpen, beoordeelden onderzoekers het huidige bewijs van de pijnstillende, ontstekingsremmende en angstverminderende eigenschappen van CBD.

Endocannabinoïde-receptoren (CB1 en CB2) waarvan is vastgesteld dat ze werken, kunnen een rol spelen bij belangrijke pijnbemiddelingsprocessen en neuro-inflammatoire modulatie. CBD kan ook bepaalde centrale dopaminerge neuronale pijncircuits aantasten en betrokken zijn bij de activering van de serotonine- en vanilloïdereceptor (TRPV1) – een complex mechanisme dat waarschijnlijk verantwoordelijk is voor afnemende pijncontrole en, misschien, voor het placebo-effect (door angstvermindering).

Bovendien lijken eerdere studies gunstige interacties tussen endocannabinoïden en inflammatoire gewrichtsaandoeningen aan te tonen. De auteurs van dit onderzoek suggereren dat deze interacties CBD “een potentiële drie-in-één oplossing voor de behandeling van chronische pijn en verbetering van de kwaliteit van leven” zouden kunnen maken.

Anekdotisch bewijs suggereert ook dat “CBD acute angst kan verminderen, de consolidatie van angstopwekkende herinneringen kan aantasten en het uitdrijven van eerder verworven angstgerelateerde indrukken kan vergemakkelijken.” Deze eigenschappen maken de verbinding tot een veelbelovende stof voor de behandeling van angst, angst en pijngerelateerde aandoeningen.

Concluderend

Al met al toont huidig ​​onderzoek aan dat patiënten gunstige effecten op chronische pijn rapporteren met behulp van CBD-behandelingen, waarvan de onderzoekers suggereren dat ze waarschijnlijk te wijten zijn aan de verbetering van slapeloosheid, angst, cognitie en/of stemming. Hoewel voorlopig bewijs uit in-vitro- en dierstudies suggereert dat CBD in de toekomst een belangrijk onderzoeksgebied kan zijn voor de behandeling van lage rugpijn, is er nog verder klinisch bewijs nodig om een duidelijker beeld te krijgen van het potentieel van deze zeer interessante verbinding.

De onderzoekers bevelen aan dat toekomstige interventionele onderzoeken die het potentieel van CBD beoordelen in vergelijking met opioïden en NSAID’s, moeten overwegen om meerdere modaliteiten van lage-rugpijn te beoordelen in vergelijking met slechts één uitkomst.

Bronnen o.a. Canex (EN), NCBI (EN), TandfOnline (EN)