Medicinale marihuana effectief bevonden bij het verminderen van chronische lage rugpijn

rugpijn

Israëlische onderzoekers hebben ontdekt dat medicinale marihuana pijn in de onderrug aanzienlijk kan verlichten.
Vier op de vijf mensen hebben op enig moment in hun leven lage rugpijn, waardoor het een van de meest voorkomende redenen is waarom mensen hun arts bezoeken.

De klachten kunnen variëren van mild tot zeer ernstig, waarbij lopen, werken, slapen en andere activiteiten vrijwel onmogelijk zijn. Mensen ouder dan 30 jaar – vooral met fysiek werk – of met ziekten als artrose, scoliose en een slechte houding lopen een hoog risico op rugpijn. Behandelingen zijn vaak langdurig en omvatten cortisone-injecties, fysiotherapie en soms zelfs chirurgie.

Marihuana tegen rugklachten

Dr. Dror Robinson en Dr. Mustafa Yassin van de afdeling Orthopedie van het Hasharon-ziekenhuis van het Rabin Medical Center in Petah Tikva, en Sivan Ritter van de Universiteit van Haifa, publiceerden hun nieuwe studie in het Rambam Maimonides Medical Journal.

Gedreven door de vraag van het publiek, groeit medicinale marihuana als een veelgebruikte behandeling in de geneeskunde, vooral voor pijnverlichting, ondanks het ontbreken van een gevestigde wetenschappelijke basis. Er werden twee soorten marihuana-behandelingen gegeven aan patiënten met chronische rugklachten in het lage gedeelte. De eerste was een behandeling met cannabidiol. Dit werd sublinguaal (onder de tong) gedurende een periode van 10 maanden gebruikt.

Na een maand zonder behandeling kreeg dezelfde groep Δ9-tetrahydrocannabinol (THC)-rijke hele gedroogde cannabisbloemen die gedurende 12 maanden in de vorm van sigaretten werden gerookt. Het aantal deelnemers was klein – 24 mensen, zeven vrouwen en 17 mannen, van wie de MRI- of CT-scans van de wervelkolom een ​​hernia of spinale stenose vertoonden – maar de resultaten waren overtuigend. De meest gemelde initiële bijwerkingen waren misselijkheid, keelpijn, slaperigheid, duizeligheid en vermoeidheid, die allemaal van voorbijgaande aard waren en verdwenen nadat dosistolerantie was bereikt. De meeste van deze bijwerkingen werden opgemerkt bij vrouwelijke patiënten.

Sublinguaal gebruik versus roken

Slechts drie patiënten stopten met de cbd behandeling, maar hervatten de deelname met het roken van THC-rijke cannabisbloemen. Na minimaal twee jaar was de sublinguale behandeling met cbd niet significant in het verminderen van pijn, maar het roken van cannabisbloemen gaf indrukwekkende resultaten.

Momenteel zijn er vergunningen om actieve medicinale marihuana voor te schrijven aan 110.971 Israëli’s. 56,6% van dergelijke vergunningen werd voorgeschreven voor de behandeling van chronische neuropathische pijn die niet door kanker veroorzaakt werd. Een groot obstakel voor het wijdverbreide legale gebruik van medische op cannabinoïden gebaseerde therapie is het gebrek aan voldoende wetenschappelijk onderbouwde gegevens.

Het behandelen van pijn met sublinguaal toegediende cannabisextracten heeft de voorkeur van veel artsen, omdat het kan worden beschouwd als gemakkelijker te verkrijgen bij de apotheek en te consumeren. Sublinguale toediening kan ook het voordeel hebben van een consistenter doseringsregime terwijl de nadelige effecten van roken worden vermeden.

De klinische ervaring van de auteurs “wijst op een relatief gebrek aan efficiëntie van sublinguale extractbehandelingen in vergelijking met roken.” De meeste Israëlische patiënten lijken de voorkeur te geven aan het roken van marihuana voor pijnverlichting. De licenties van het ministerie van Volksgezondheid die aan patiënten werden verleend, omvatten slechts 10% voor sublinguale extracten en 90% voor gerookte cannabisbloemen.

Bron: jpost.com (EN)